About Me

My photo
I 'm not a superwoman but a very devoted mom n wife...happy to be me...always be grateful to ALLAH for giving me a wonderful life, husband and son.

Monday, March 15, 2010

Payah...payah...

Rupanya bukan mudah nak ambik Pembantu Rumah Asing (PRA). Macam-macam prosedur yang kena lalui. Borang pula toksah cakap. Penat nak isi. Ditambah pulak, kalaulah PRA tu datang dengan menimbulkan masalah. Lagi haru...
 
Sebenarnya aku dalam proses nak mengambil PRA ni. Susah....Susah bukan disebabkan prosedur ni tapi susah dari segi nak mendapatkan persetujuan seisi rumah. Maklumlah, aku kan duduk ngan famili. Macam-macam tohmahan yang telinga ni kena dengar. Belum sampai pun PRA tu kat sini, benda-benda negatif ja yg hinggap kat telinga aku. Aku pulak bukannya boleh simpan dalam hati. Tambah-tambah dalam keadaan aku yang kurang upaya ni...semuanya aku luahkan pada suami. 
 
Idea nak ambik PRA ni datang daripada suami. Dia kesian tengok aku yang kadang tak terurus, lambat nak diurus dan susah nak ke mana-mana. Bukan dia nak mengelak dari tanggungjawab tapi dia ada tanggungjawab lain. Kadang-kadang tengah kerja, terpaksa la dia balik kejap utk uruskan aku  ( bila time aku dah sebek2, emo2....x ada sapa pesahkan aku)....nasib baik la ofis dia dekat dan bos dia memahami...aku tau orang lain penat uruskan umah, sbb tu kena ada orang bantu....sampai bila dia nak lari sana, lari sini...Tu pun besar rahmat la dia nak jaga aku....kalau dia fed-up, dia yg lari...kalau dia bwk aku ngan afif lari sama tak pa la, tapi kalau dia lari sorang-sorang....baru padan dengan muka semua orang....nauzubillah...
 
Aku cuma takut hubby terasa...yalah, cadangan dia org amik acuh tak acuh., mulut kata OK tapi belakang kata macam-macam.....sekurang-kurangnya bagilah sokongan....kami bukan mintak duit pun....kalau nak ikut kami pun tak mampu nak ambik PRA, gaji pun cukup-cukup...ubat aku lagi, barang2 keperluan lagi...tapi sekurang-kurangnya cubalah berfikir cara rasional kebaikan ada PRA...dapat sama-sama meringankan beban...
Ikhlas cakap, aku memang terasa...terasa hati....aku tau, kalaulah PRA tu jd dtg lepas tu buat perangai, kena la aku tadah telinga...

Memanglah takut pun ada...dengan bermacam-macam kes pasal PRA ni sekarang...kalau ikut hati, aku pun tak mau tapi nak buat macam mana....berdoa ajelah moga dipermudahkan Allah, moga Allah makbulkan doa aku utk dpt PRA yg elok...supaya tak timbul lg kontroversi di kemudian hari..
 
P/S: sori la kalau entry ni emo sikit....memang emo pun...







5 comments:

yasmine said...

ayu don't worry...aku dulu nak amik bibik pun macam ni..tp sebelah in law aku la..semua org ckp bibik buruk perangai..tp masa i2 mak aku n laki aku jer yang support..family hubby takut aku perabih duit anak depa..stress jgn ckp la..tp aku ni jenis degil..redah aja..lantak jer..niat laki ko ikhlas..jgn iso..aku penyokong ni..hehe

Intanaziela said...

doa banyak2 semoga dipermudahkan segala urusan, dalam hal ini susah nak cakapkan, ditelan mati emak, diluah mati bapak..kalau dah tak boleh telan tercekik pulak..hahaha ...jangan sedih2..insyaallah doa banyak2 Allah akan tolong..dah..senyum balik..

mama apih said...

Min : pelik gak kdg2...family in law aku beria-ria suruh laki aku ambik maid sbb nak mudahkan kerja/kesian tgk laki aku...kalau tak cukup depa tlg tambah...

Intan : memang ada masa rasa nak tercekik pun...susah nak jaga hati semua org...doa ajelah...mudah-mudahan..

CT NORAMIZA said...

dik ayu, x pa, bukan semua maid tu buruk, insya-allah, x dak apa lah, lgpun sian najib gak, ulang alik kan, kalau ada pembantu tu, blh bahagi2 kerja, insya-allah x dak apa lah, lg senang kalau ada maid

lin79 said...

ya ayu...lum cuba lum tau kan..ina pun gamble je amik maid..tp stakat ni alhamdulilah maid tu ok...insyaallah niat najib baik..Tuhan akn permudahkan...biar la orng nak ckp apa pun coz yg mnanggung kesusahan kita..