About Me

My photo
I 'm not a superwoman but a very devoted mom n wife...happy to be me...always be grateful to ALLAH for giving me a wonderful life, husband and son.

Wednesday, March 24, 2010

Bila anak bertanya...

Dalam perjalanan pulang dari fisio tadi, hubby berhenti solat di sebuah masjid kat Jitra. Tinggallah aku dengan Afif dalam kereta menunggu hubby dan adik lelaki aku selesai solat. Afif ni jenis budak yang kuat bertanya dan suka bersembang. Tengah kami makan2 biskut, dia pun tanya. Bersoal jawab la dua beranak tu dalam loghat Perlih ...
"Mama, pompuan boleh jadi imam kat masjid dak? Aku pun jawab, " Tak boleh..."
"Ooo...laki saja buleh, awat? Dia tanya lagi.
"Allah dah tulih tak buleh...(Jawapan mudah, tak mau bagi dia tanya banyak) 
"Apih boleh jadi imam?
"Tak boleh lagi...Apih kecik lagi.
"Bila buleh? Bila Apih dah keja? Dia tanya lagi...
"Dak, bila Apih dah baligh.
"Oooo... baligh tu apa mama? Alamak, dia dah start dah. Apa aku nak jawab ni.... 
"Baligh tu maksudnya bila Apih dah boleh kawin..."alamak betui ka aku jawab ni...
"Pak ndak dah boleh kawin? Pulak, dia merujuk pada adik aku yang baru umur 18...yalah, kadang-kadang Apih solat berimamkan Pak Ndaknya...
"Emmm, boleh....." aku jawab.
"Awat Pak Ndak tak kawin? 
"Kena keja dulu, ada duit dulu baru boleh kawin.
"Berapa duit nak kawin? 
"Banyak....
"Banyak tu berapa? 
"Dalam 10 ribu...kena bagi duit kat pompuan, kena kenduri..."saja ja aku bagitau macam tu supaya dia berhenti sembang pasal topik tu. 
"Kalau murah lagi tak dak ka?  Dia tanya lagi
"Ada... tapi tak payah buat kenduri la...
"Haa,.. tak payah buat kenduri la...murah sikit
"Eh, kalau tak buat kenduri pun,...Apih kena bagi duit kat pompuan gak...mcm mak lang nak kawin ni, pak lang bagi duit kt mak lang...." hish... aku pulak yang terbawak-bawak...
"Oooo...Apih ingat dalam 2 ribu ja..."Lepas tu dia terus diam sambil main permainan dia...
Selamat la mama dia dari menjawab soalan dia yang ntah apa-apa ntah....
Pergh...cakap macam pandai-pandai ja...dia ingat ada anak dara orang mau kat dia kalau belanja takat 2 ribu? Hai la anak...

4 comments:

yasmine said...

hehe..zaman apih besaq nanti mau 20k lebih apa dah hantaran kan...hehe..

yong said...

pening gak kalau nk layan pertanyaan anak2 ni...takut terjerat nanti dh tak tau nk jawap apakan...

mrs shaifull said...

hehehe..mcm dah ada calon budak apih ni tanya :) lawak kan budak2? zaman depa nak kawen nnt, siaplah kita, sekarung duit kot baru cukup..allah..(sambil lap peluh)

Dayah said...

Salam Kak,
Alahai Apih..apih.. 2 ribu je ..
Masa hadapan lagi mahal agaknya kan kak.. x taw berapa banyak pula duit nak kena simpan..