About Me

My photo
I 'm not a superwoman but a very devoted mom n wife...happy to be me...always be grateful to ALLAH for giving me a wonderful life, husband and son.

Tuesday, July 21, 2009

HATI YANG CELARU...AKU MANUSIA BIASA.

Macam mana nak hilangkan perasaan kita yang kadang-kadang jadi bercelaru...sedangkan masa kita sihat pun perasaan boleh mengatasi akal, inikan pula bila kita berada dalam keadaan emosi yang tidak stabil...Macam aku, terlantar di atas katil ni, tak berupaya menjalankan tanggungjwb pada anak, suami, ibubapa malahan tak upaya menguruskan diri sendiri...ramai yang bagi petua, sentiasa ingat ALLAH, sabar, tawakal...memang itu yang aku lakukan selama ni...selama hampir 2 thn lebih menanggung sakit ni, memang itu yang aku lakukan...bayangkan, orang lain boleh membina keluarga, kerjaya tapi aku tak boleh kerja sebab sakit, tak boleh mengandung sebab sakit...kadang-kadang hati rasa sedih, letih...bukan menidakkan ujian dari ALLAH...tapi aku manusia biasa... kadang- kadang kalah pada perasaan.

REDHA. Perkataan yang senang diucap tapi sehingga sekarang aku masih cuba menjadi insan yang REDHA pada ketentuan ALLAH. Setiap kali sembahyang aku mohon ampun pada MAHA PENCIPTA sekirannya kadang-kadang aku jadi manusia yang tak bersyukur, mempersoalkan takdir ALLAH...aku manusia biasa.

Aku teringat pada perbualan aku dengan seorang kakak yang sama-sama menunaikan umrah tempoh hari. Kami ditempatkan di departure hall yg sama memandangkan dua2 pakai wheelchair. Tapi kakak tu nampak sihat dari aku dan dia boleh berjalan...Dia tanya aku,
..Adik ni sakit apa?...Sakit saraf...Dah berapa lama sakit?...2 tahun...umur adik berapa?...30...masa adik sakit, umur adik berapa...28 tahun...Sabar ye dik, kena bersyukur dan ingat, ALLAH dah bagi adik jalan 28 thn dah...sekarang ni ALLAH nak uji adik...kita kena selalu berlapang dada. Bila kita lapang dada, apa yang jadi pun kita terima dengan hati yang terbuka...kakak tu mula la bagi petua macam-macam untuk diamalkan....Dah lama bersembang, turn aku pulak tanya kakak tu...'Maaf ye kak, nak tanya...akak ni sakit apa? Dengan separuh berbisik, kakak tu jawab...KANSER TULANG...Astagfirullahalazim...aku waktu tu antara nak nangis dengan tak sebab terlampau terkejut dengan jawapannya..Terus aku diam tak bersuara langsung. Waktu tu aku rasa bersyukur, kalau nak dibandingkan, sakit kakak tu lebih teruk dari aku tapi dia tetap positif dan REDHA dengan ujian ALLAH. Moga aku tabah dan terus menjadi hambaNya yang sentiasa berlapang dada. Amin...

P/S :Catatan ni bukan untuk meraih simpati tapi sekadar luahan hati dan motivasi untuk diri
sendiri yang kadang-kadang terbawak2 dengan emosi.

5 comments:

Intanaziela said...
This comment has been removed by the author.
Intanaziela said...

ayu...bila baca posting ko, aku nangis, tapi tangisan aku tak boleh meringankan beban kau pun, apa yang aku boleh buat...keep berdoa..semoga dugaan Allah pada kau akan tiba titik nokhtahnya...insyaallah...

mama apih said...

Thanks Intan...aku kuat dengan sokongan semua orang dan doa dari semua...thanks a lot for your concern...

CT NORAMIZA said...

dik ayu, sabaq byk2, betoi kata dik ayu tu, org yg x sakit pun hati celaru kadang2, tp apa2 pun sabaq tau, kak ct sentiasa doakan dik ayu...

mama apih said...

Thanks kak Ti...hehe...biasalah kadang2 terlebih emo...