About Me

My photo
I 'm not a superwoman but a very devoted mom n wife...happy to be me...always be grateful to ALLAH for giving me a wonderful life, husband and son.

Wednesday, April 15, 2009

DIARI SEORANG OKU...

Salam. Semenjak dua menjak menjadi OKU balik, macam2 hal yang terjadi...baru2 ni seperti biasa aku on the way ke pusat fisioterapi Puteh Seroja di Alor Setar. Puan Puteh ataupun yang aku panggil Auntie memang dah mcm mak aku no 2. Sejak kenal dia dua tahun lepas, dia antara orang yg banyak beri dorongan kat aku utk fight MS ni...kiranya aku diantara patient yang paling dia ambik berat...kadang2 bila kita tengok tv, berita2 tentang OKU jarang2 kita nak ambik peduli. Tapi bila jadi kat kita barulah kita rasa yang betapa bertuahnya jadi manusia yang sempurna...tu pun kita kadang2 tak bersyukur...

Berbalik pada cerita tadi...aku n hubby mcm biasa dlm perjalanan nak pi buat fisio kat klinik Auntie Puteh. Dlm perjalanan, tiba2 perut aku buat hal. Sakitnya tak tertahan2. Maklumlah, mcm yang diceritakan, saraf yang mengontrol sistem perkumuhan aku ni masih belum pulih...Hubby dah panik so kami decided nak stop dekat PLAZA TOL JITRA. Bersusah payah hubby angkat aku dari kereta ke wheelchair, lepas tu dia soronglah aku ke toilet. Tapi bila nak ke toilet pulak tak ada 'ram' yang disediakan utk wheelchair lalu. Terpaksalah dia angkat kereta sorong aku tu dengan aku2 sekali. Nasiblah ada mamat cina tu yg sudi tolong...toilet pulak ada dua ja. Terpaksalah tunggu wlaupun ada gak minah cina yg baik hati nak bagi aku masuk dulu. Bila sampai ja time aku nak masuk, nyonya tu bagitau,'tandas cangkung, ma.' Aku pun terpaksalah tunggu tandas yg lagi satu. Hubby aku mukanya dah cuak. Dia redah toilet lelaki tengok kalau2 kosong. tapi malangnya tandas cangkung gak. Bila minah cina tu keluar, dia bagitau benda yang sama. Tak ada tandas duduk.

Hubby pun apa lagi berlari pegi ke kaunter tanyakan pada staf PLUS tu kalau2 ada tandas staf yang duduk nak tumpangkan aku buang hajat aku tapi staf kat situ bgtau, semuanya tandas cangkung. Dengan muka bengang, hubby angkat aku yang muka dah berkerut seribu tahan sakit masuk balik dalam kereta. Dia pun pecutlah 150km/j nak sampai ke tempat fisio aku tu, adalah dalam 20 min jauhnya kalau bawak had laju biasa.

Bila sampai, semuanya sudah terlambat....paham-paham ajelah...terpaksalah aku tukar apa yang patut sebab semuanya tak dapat diselamatkan lagi...Dalam kereta, hubby menyumpah-nyumpah marahkan kemudahan untuk OKU yang sebenarnya masih banyak kekurangan...Patutlah Ras Adiba Radzi hari tu berapi-api selar kemudahan untuk OKU diabaikan...bayangkan kalau ada warga tua, ibu mengandung dan OKU yang lebih malang dari aku mengalami nasib yang sama macam aku pagi tu...Kesian...

No comments: